• sztandar
  • wejscie
  • wejscie2

Ignacy Łukasiewicz


 Ignacy Łukasiewicz
(1822-1882)

Aptekarz, wynalazca lampy naftowej. Założył pierwszą na świecie kopalnię ropy naftowej. Był posłem do galicyjskiego Sejmu Krajowego.


Menu Główne

23 lutego Dzień Walki z Depresją


Depresja
 to choroba, która co roku zbiera duże żniwa. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), depresja jest jedną z najpoważniejszych jednostek chorobowych na świecie.

 

Początek choroby zwykle objawia się smutkiem, przygnębieniem. Osoba cierpiąca na depresję, ma nostalgiczny nastrój przez dłuższy czas. Często towarzyszą jej lęki oraz niepewność. Człowiek staje się coraz bardziej obojętny na otaczającą  rzeczywistość. Oddala się od bliskich. Przestają go interesować codzienne problemy.

Kreuje swój własny szary, smutny świat. Depresja to choroba, która powraca. Jeżeli zauważymy u siebie, bądź u naszych bliskich pierwsze symptomy choroby, najlepiej od razu udać się do specjalisty. Nie bójmy się wizyty u psychiatry. Jeżeli faktycznie pojawiła się choroba, jest wiele sposobów na  jej wyleczenie. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania choroby.

 

 

 

 

   DEPRESJA

Depresja to zespół zaburzeń psychicznych dotykających nastroju. Depresja ma kilka grup objawów - obniżenie nastroju, obniżenie tępa działania i myślenia, lęk, a nawet objawy somatyczne. Nie do końca znane są przyczyny powstawania depresji, określa się tylko czynniki, które mogą jej sprzyjać, jak np. zmiany struktury mózgu, zakażenia wirusowe, czynniki genetyczne, psychologiczne czy społeczne.

  OBJAWY DEPRESJI

Depresja narasta powoli i niepostrzeżenie. Stopniowo obniża się nastrój, człowiek staje się apatyczny, bierny, nie ma ochoty na żadną aktywność, najchętniej przebywa z dala od innych osób, szuka samotności, zamyka się w sobie. Smutku nie mogą rozwiać bliscy ani pozytywne wydarzenia w życiu chorego. to, co do tej pory przynosiło choremu przyjemność, np. realizacja swoich zainteresowań, już go nie interesuje.

W ciężkiej depresji chory jest przekonany, że nie ma przed sobą żadnych perspektyw, że obecnej sytuacji nie da się już zmienić, występują urojenia prześladowcze, samo obwinianie a także rozdrażnienie i agresja. Człowiek jest przekonany, że wszystko co złe dzieje się przez niego, wyolbrzymia problemy. Negatywnie ocenia siebie, swoje osiągnięcia i widoki na przyszłość. Negatywne myśli są bardzo uporczywe i chory nie może się ich pozbyć. w tym stanie wzrasta bardzo ryzyko podjęcia próby samobójczej.      

 

 

 

   DEPRESJA WIEKU DOJRZEWANIA

Rozwijanie się zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży nie jest zjawiskiem rzadkim. Obserwuje się przypadki depresji już u 12-latków. Dorośli, szczególnie rodzice nie chcą przyjmować do świadomości faktu, że już w tak młodym wieku dziecko może zmagać się z bardzo poważnymi zaburzeniami psychicznymi. Rodzina nastolatka stara się tłumaczyć większość problemów psychicznych wiekiem dojrzewania.

Jednak wnikliwa obserwacja oraz zainteresowanie się stanem psychicznym dziecka może wykazać, że są to o wiele trudniejsze problemy niż mogłoby się wydawać. Depresji nie należy bagatelizować. Niezależnie od wieku, płci czy środowiska, w jakim dziecko się wychowuje, jest ona poważną i ciężką chorobą.

Depresja u młodych osób związana jest przede wszystkim z charakterystycznymi dla wieku dojrzewania trudnościami. W tym czasie młody człowiek zmienia się z dziecka w dorosłą osobę. Jego potrzeby, emocje a także postrzeganie rzeczywistości zmieniają się. Zmiany te są gwałtowne i często stają się przyczyną powstawania kompleksów oraz obniżenia samopoczucia. Brak odpowiedniej edukacji na ten temat, pozostawianie pytań bez odpowiedzi, a także unikanie rozmów z dzieckiem na tematy dojrzewania może prowadzić do pogłębiania się problemów, niezrozumienia oraz lęku przed tym, co się dzieje.


Gdzie szukać pomocy?

Szukaj pomocy wśród bliskich - będzie ci potrzebne wsparcie;

  • Umów się na wizytę do lekarza psychiatry lub psychoterapeuty;

  • Jeśli na wizytę u specjalisty musisz długo czekać, skonsultuj się z lekarzem internistą;

  • W sytuacji myśli lub prób samobójczych zgłoś się do szpitala;

  • Być może w twoim mieście odbywają się grupy wsparcia albo terapeutyczne dla osób dotkniętych depresją. Poszukaj ośrodków zajmujących się tą tematyką lub poproś kogoś bliskiego, aby sprawdził dla ciebie takie informacje;

  • Jeśli ci to pomaga, przeczytaj poradniki mówiące o tym, jak wyjść z depresji, a dzięki temu będziesz wiedział na co zwrócić uwagę.

 

Kodeks

Kodeks

…czyli Europejski kodeks walki z rakiem

 

Rak to choroba, w której komórki w ciele rozrastają się w niekontrolowany sposób, powodując guzy, które mogą się rozsiać do różnych organów. W Unii Europejskiej nowotwory stały się główną przyczyną zgonów. Rak jest najczęściej diagnozowany u osób w średnim i starszym wieku. Jednak do zmian w komórkach, które prowadzą do nowotworu dochodzi znacznie wcześniej. Dlatego już w młodości można mieć wpływ na to, czy choroba się rozwinie.

 

Wszystkie nowotwory powstają wskutek mutacji, czyli zmian DNA w komórkach ciała. Jesteśmy wyposażeni w mechanizmy, które nas przed nimi chronią. Gdy jednak w grę wchodzą zewnętrzne czynniki takie jak rakotwórcze substancje zawarte w dymie tytoniowym lub promieniowanie, mechanizmy te są niewystarczające. Zmiany genetyczne powodują również wewnętrzne przyczyny, związane na przykład z produkcją hormonów.

 

Czy raka można uniknąć?

Każdy może zachorować na raka. Niektórzy jednak, z powodu swojego stylu życia mają znacznie większe ryzyko rozwoju tej choroby niż inni. Wiadomo, co może zwiększać lub zmniejszać to niebezpieczeństwo, lecz wciąż jeszcze nie wiemy, które osoby narażone na czynniki rakotwórcze na pewno zachorują na raka. Nie ulega jednak wątpliwości, że połowy zachorowań na nowotwory można uniknąć dzięki stosowaniu się do wskazówek zawartych w Europejskim kodeksie walki z rakiem. Stosunkowo łatwo wprowadzić je w życie. Zacznij już teraz!

 

Zasada 1

 

Nie pal. Nie używaj tytoniu w żadnej postaci

 

Zasada 2

 

Stwórz w domu środowisko wolne od dymu tytoniowego.

Wspieraj politykę miejsca pracy wolnego od tytoniu.

 

Zasada 3

 

Utrzymuj prawidłową masę ciała.

 

Zasada 4

 

Bądź aktywny fizycznie w codziennym życiu. Ogranicz czas spędzany na siedząco.

 

Zasada 5

 

Przestrzegaj zaleceń prawidłowego sposobu żywienia:

 

jedz dużo produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych, warzyw i owoców;

ogranicz spożycie wysokokalorycznych produktów spożywczych (o wysokiej zawartości cukru lub tłuszczu) i unikaj napojów słodzonych;

unikaj przetworzonego mięsa; ogranicz spożycie mięsa czerwonego i żywności z dużą zawartością soli.

 

 

 

Zasada 6

 

Jeśli pijesz alkohol dowolnego rodzaju, ogranicz jego spożycie.

Abstynencja pomaga zapobiegać nowotworom

 

Zasada 7

 

Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne (dotyczy to szczególnie dzieci).

Chroń się przed słońcem, używaj produktów przeznaczonych do ochrony przeciwsłonecznej.

Nie korzystaj z solarium.

 

Zasada 8

 

Chroń się przed działaniem substancji rakotwórczych w miejscu pracy.

Postępuj zgodnie z zaleceniami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Zasada 9

Dowiedz się, czy w domu jesteś narażony na naturalne promieniowanie spowodowane

wysokim stężeniem radonu. Podejmij działania na rzecz zmniejszenia jego poziomu.

 

Zasada 10

 

Kobiety powinny pamiętać o tym, że:

 

karmienie piersią zmniejsza u matki ryzyko zachorowania na raka. Jeśli możesz, karm swoje dziecko piersią;

hormonalna terapia zastępcza zwiększa ryzyko rozwoju niektórych rodzajów nowotworów. Ogranicz jej stosowanie.

 

Zasada 11

Zadbaj o to, aby twoje dzieci poddano szczepieniom ochronnym przeciwko:

 

wirusowemu zapaleniu wątroby typu B (dotyczy noworodków);

wirusowi brodawczaka ludzkiego – HPV (dotyczy dziewcząt).

 

Zasada 12

Bierz udział w zorganizowanych programach badań przesiewowych w celu wczesnego wykrywania:

 

raka jelita grubego (zalecenie dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet);

raka piersi (u kobiet);

raka szyjki macicy (u kobiet).

 

Bezpieczne ferie, plakat

Akcja “Przywróćmy Dzieciom Uśmiech”

 

 Fundacja Przyjazny Świat Dziecka jest organizatorem akcji zbiórki makulatury na rzecz rodzinnych domów dziecka pod nazwą „Przywróćmy Dzieciom Uśmiech”. Celem akcji jest pomoc dzieciom przebywającym w rodzinnych domach dziecka. Rodzinne domy dziecka są jedną z najbardziej skutecznych form pomocy dzieciom pozbawionym opieki biologicznych rodziców. Mogą one znaleźć tam pomoc, schronienie i prawdziwy dom.

Projekt ma wymiar edukacyjny: uczy  empatii, pokazuje, że należy pomagać innym.

Dyplomami zostaną wyróżnione 3 osoby-które przyniosą najwięcej makulatury (powyżej 50 kg).

Wśród wszystkich uczniów szkół z terenu całej Polski, którzy zbiorą w trakcie trwania akcji co najmniej 50 kg makulatury, zostanie rozlosowanych 50 odtwarzaczy mp3.

 

Wszystkich chętnych prosimy o przyłączenie się do w/w akcji. Zważoną makulaturę należy dostarczyć do pani woźnej. Za wsparcie akcji każdy uczeń otrzyma dodatkowe punkty z zachowania.

 

J. Kulik-Ż

Bezpieczne ferie:)

  • Do zabaw na śniegu, zjazdów na sankach wybierajcie miejsca bezpieczne, z dala od ruchliwych ulic, skrzyżowań i ciągów komunikacyjnych. Pamiętajcie, że zimą znacznie wydłuża się droga hamowania pojazdów, więc zachowajcie szczególną ostrożność będąc w pobliżu jezdni.
    • Najlepiej przed rozpoczęciem zabawy obejrzyjcie trasę zjazdu, usuńcie z niej niebezpieczne przedmioty, takie jak kamienie, gałęzie drzew itp.
    Dostosujcie się do kierunku ruchu obowiązującego na trasie zjazdu, nie przechodźcie w poprzek toru.
    Nie ślizgajcie się na chodnikach i przejściach dla pieszych, gdyż wyślizgana nawierzchnia stanowi zagrożenie dla innych osób.
    Pamiętajcie, że zagrożenie dla zdrowia, a nawet Waszego życia stanowią zwisające z balkonów i dachów masywne sople lodu. W takim przypadku zrezygnujcie z zabawy w tym miejscu, poinformujcie o sytuacji osoby dorosłe lub Straż Pożarną, która usunie niebezpieczne przedmioty.
    Nie rzucajcie w jadące pojazdy śnieżkami, gdyż takie zachowanie może być przyczyną kolizji lub wypadku drogowego.
    Nie rzucajcie w rówieśników śnieżkami z ubitego śniegu lub z twardymi przedmiotami w środku, gdyż możecie zrobić komuś krzywdę.
    Korzystajcie wyłącznie ze specjalnie przygotowanych lodowisk. Pod żadnym pozorem nie wchodźcie na lód zamarzniętych zbiorników wodnych, jezior, stawów czy rzek.
    Kulig organizujcie wyłącznie pod nadzorem osób dorosłych.
    Nie dołączajcie sanek do samochodu, gdyż może się to skończyć tragicznie.
    Podczas zabaw na śniegu i lodowisku pilnujcie swoich wartościowych przedmiotów. Jeśli to możliwe portfel lub telefon komórkowy oddajcie do depozytu lub pod opiekę zaufanej osobie.

    Tylko umiar, zdrowy rozsądek i ostrożność pozwolą cieszyć się zimową aurą oraz spędzić wolne dni bezpiecznie.

     

     

 

 

 

 

 

 

Zanim wepniecie narty w buty, koniecznie zapoznajcie się z dekalogiem narciarza. To 10 zasad zachowania się na stoku stworzonych przez Międzynarodową Federację Narciarską (FIS). Narciarski savoir-vivre ułatwia poruszanie się na stoku i zwiększa Wasze bezpieczeństwo podczas zimowego szaleństwa.

Zasada 1: Na stoku nie jesteś sam

Każdy narciarz czy snowboardzista powinien zachowywać się w taki sposób, by nie stwarzać niebezpieczeństwa dla pozostałych użytkowników stoku i nie powodować żadnej szkody.

Nie popisujcie się zatem brawurą, nie hamujcie sypiąc śniegiem na znajdujących się w pobliżu ludzi, niepotrzebnie nie hałasujcie, nie zajeżdżajcie trasy innym.

 

Zasada 2: Panuj nad prędkością

Dostosujcie szybkość zjazdu do swoich umiejętności, rodzaju i stanu trasy oraz pogody.

Nadmierna prędkość, podobnie jak w przypadku jazdy samochodem, może okazać się śmiertelna.

 

Zasada 3: Mądrze wybierz trasę

Powinniście wybierać taki tor jazdy, aby uniknąć wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem znajdującym się poniżej stoku.

Ten, kto dopiero zaczyna jazdę, a więc znajdujący się wyżej, ma lepszą widoczność na cały stok i może lepiej rozplanować trasę, niż narciarz znajdujący się już w ruchu.

Podobne zasady obowiązują na drodze. Kierowca jadący z tyłu musi bacznie obserwować znajdujący się przed nim ruch uliczny i dostosowywać do jego zmieniających się warunków.

 

Zasada 4: Wyprzedzaj z głową

Wyprzedzanie na stoku możliwe jest zarówno z lewej, jak i z prawej strony, ale musi być wykonywane w takiej odległości, by uniknąć potrącenia wyprzedzanego narciarza czy snowboardzisty.

 

Zasada 5: Ruszaj ostrożnie

Zanim przystąpicie do zjazdu powinniście się rozejrzeć, by upewnić się, czy Wasz start nie spowoduje niebezpieczeństwa dla innych użytkowników stoku lub bezpośrednio dla Was samych.

Takie samo postępowanie obowiązuje przy każdym ruszaniu z miejsca, po chwilowym zatrzymaniu.

Zasada 6: Zatrzymuj się tylko wtedy, gdy musisz

Narciarz może zatrzymać się na trasie zjazdu tylko w razie absolutnej konieczności. Zatrzymywanie jest szczególnie niebezpieczne w miejscach zwężeń i tam, gdzie widoczność jest ograniczona.

Jeśli przydarzy się Wam upadek usuńcie się z toru jazdy, tak szybko, jak to możliwe.


Zasada 7: Podchodź lub schodź poboczem

Podchodzenie lub schodzenie na nartach możliwe jest tylko poboczem trasy. W przypadku złej widoczności narciarz powinien zupełnie zejść z trasy. Takie samo zachowanie obowiązuje narciarzy, którzy pieszo schodzą ze stoku.

Zasada 8: Stosuj się do znaków narciarskich

Każdy narciarz zobowiązany jest do przestrzegania znaków narciarskich. Postawiono je na trasie po to, by zwiększały Wasze bezpieczeństwo np. ostrzegając o niebezpiecznym uskoku, a nie po to, by uprzykrzać Wam zjazd.

 

Zasada 9: Udziel pierwszej pomocy

Jeśli znaleźliście się w pobliżu wypadku, powinniście niezwłocznie udzielić poszkodowanym pierwszej pomocy i wezwać służby ratunkowe.

 

Zasada 10: Nie bądź anonimowy

Każdy narciarz lub snowboardzista, który został wmieszany w wypadek (jako sprawca, poszkodowany lub świadek) jest zobowiązany do podania swoich danych osobowych.


8 zasad bezpiecznego korzystania z internetu

1. Nie udostępniajcie swoich prywatnych danych nieznanym osobom
Takie dane jak imię, nazwisko, numer telefonu czy komórki powinny być pilnie strzeżone. Nie należy ich podawać osobom poznanym przypadkowo na czacie czy gadu-gadu. Nigdy nie wiadomo, jak takie osoby będą chciały te dane wykorzystać.

2. Nigdy nie podawajcie komuś swojego hasła
Podanie hasła dostępu może skutkować wysyłaniem dziwnych wiadomości do wszystkich Waszych znajomych, którzy pomyślą że to Wasza sprawka.

3. Używajcie programów antywirusowych i antyspamowych.
Warto zabezpieczeczyć swój komputer, chyba że macie ochotę na to, że ktoś będzie go wykorzystywał do swoich szemranych celów.

4. Update!
To że macie program antywirusowy czy antyspamowy to połowa sukcesu. Nie zapomnijcie włączyć opcji update'owania tych programów. Dzięki temu, będą zabezpieczały komputer przed najnowszymi wirusami. A nowe wirusy pojawiają się codziennie.

5. Nie wierzcie wszystkiemu co czytacie w sieci

W sieci jest wiele stron udających normalne serwisy. Jednak, często są one zrobione tylko po to, żeby wyłudzić Wasze adresy e-mail i zalać potem skrzynkę tonami spamu. Bądźcie ostrożni rejestrując się w niesprawdzonych serwisach.

6. Nigdy nie umawiajcie się na spotkanie z nieznajomą osobą

Fajnie poznać kogoś na czacie, ale czy to znaczy że chcecie się z tą osobą od razu spotykać? Jaką macie gwarancję, że poznana w internecie osoba będzie tą samą osobą w "realu"? Żadną. Dlatego lepiej zachować ostrożność i poprosić rodziców o radę.

7. Nigdy nie używajcie webkamery podczas rozmowy z osobą której nie znacie

Jeśli nie macie pewności, z kim rozmawiacie na czasie czy GG, nie zgadzajcie się na połączenie wideo. A już szczególnie wtedy, jeśli ta osoba sama go nie udostępnia.

8. Nie odpowiadaj na zaczepki w sieci

Jeśli ktoś nieznajomy zaczepia Was na czacie, jego wypowiedzi są złośliwe, nieprzyjemne, obrażaja Was - nie odpowiadajcie. Powiedzcie o tym osobie dorosłej.

You are here: